przedruk z: pg.edu.pl
INZNAK – technologia inteligentnych znaków drogowych do adaptacyjnego sterowania ruchem, opracowana przez prof. Andrzeja Czyżewskiego i jego zespół z Katedry Systemów Multimedialnych WETI PG, została nagrodzona godłem „Teraz Polska” w kategorii „Innowacje”. Jest to jedyna nagroda, jaką przyznano przedstawicielom całego województwa pomorskiego. 9 czerwca 2022 roku w Pałacu Prezydenckim w Warszawie odbyła się 32. Gala „Teraz Polska” – finał konkursu na najlepsze produkty, usługi i innowacje, organizowanego przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego.
Godłem „Teraz Polska” nagrodzono 23 firmy. Wśród laureatów znajdują się przedstawiciele wielu branż, m.in.: medycznej, farmaceutycznej, transportowej, budowlanej, turystycznej, energetycznej i innych. Nagrody wręczono również najlepszym krajowym innowatorom i przedstawicielom sektora nowych technologii – i to właśnie w kategorii „Innowacje” nagrodę otrzymał – wraz z zespołem – prof. Andrzej Czyżewski, kierownik Katedry Systemów Multimedialnych na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki PG.
Inteligentne znaki z PG poprawią bezpieczeństwo na drogach Głównym zadaniem opracowanych na Politechnice Gdańskiej inteligentnych i autonomicznych znaków drogowych INZNAK jest zapobieganie stłoczeniom w ruchu drogowym i wynikającym z tego kolizjom pojazdów na autostradach i drogach szybkiego ruchu. – Nasze znaki przekazują informacje kierowcom działając w sposób autonomiczny, tzn. w oparciu o wykonywane w czasie rzeczywistym pomiary ruchu drogowego, prowadzone za pomocą specjalistycznych czujników, które są w nie wbudowane – tłumaczy prof. Andrzej Czyżewski. – Znaki wymieniają się ze sobą informacjami pozyskanymi na danym odcinku drogi poprzez sieć bezprzewodową, dzięki czemu mogą wyświetlać kierowcom dostosowywaną na bieżąco zalecaną prędkość jazdy.
Innymi słowy, znaki z systemu INZNAK komunikują prędkość obliczoną na podstawie badanego przez nie ruchu pojazdów oraz na podstawie informacji otrzymanych z ciągu podobnych znaków o zmiennej treści, rozmieszczonych wzdłuż odcinka autostrady. Zalecana prędkość jazdy jest wówczas przekazywana kierowcom poprzez jej wyświetlanie na znaku, wyposażonym w innowacyjny, modułowy wyświetlacz elektroniczny, jak również jest przekazywana bezprzewodowo do pojazdów wyposażonych w interfejs V2X (interfejs do systemu komunikacji elektronicznej: pojazd-infrastruktura). Efekt? System może znacząco zmniejszyć zagrożenie wypadkami na drogach szybkiego ruchu i poprawić tym samym bezpieczeństwo podróżnych.
Czytaj cały artykuł:
https://pg.edu.pl/aktualnosci/2022-06/system-inteligentnych-znakow-drogowych-z-pg-otrzymal-godlo-teraz-polska